Teksty zapleczowe co to jest?

Dziś bierzemy pod lupę teksty zapleczowe – zaprezentuję Wam ich charakterystykę, podam przykłady i generalnie wytłumaczę co to jest. Na dobrą sprawę są one formą pośrednią pomiędzy preclami, a artykułami. Jak już opisywałem wcześniej, precle są najmniej wymagającą i najmniej rozwiniętą formą copywriterskiego rzemiosła. Zapleczówki są formami bardziej rozwiniętymi – są dłuższe, zawierają nieco więcej merytorycznej treści, są też bardziej rozbudowane, bo można pomieścić w nich więcej informacji. Ich przeznaczenie jest jednak podobne do celu, jaki mają osiągnąć precle. Chodzi o ściągnięcie jak największego ruchu na pozycjonowaną stronę.

SEO teksty zapleczowe przykłady

Teraz przedstawię Wam przykład tekstu zapleczowego zoptymalizowanego pod SEO o tematyce architektoniczno-budowlanej, który napisałem parę miesięcy temu. Nie będę wklejał całości, ponieważ jest on dość długi. Natomiast zaprezentowany fragment w pełni oddaje ideę tego typu pracy. Być może jest tu nawet nieco więcej niż być powinno, bo pokusiłem się o drobny rys historyczny. Cennych informacji jednak nigdy zbyt wiele. Jeśli chcesz być uznanym copywriterem, nawet zapleczówki powinny zachęcać odbiorców do czytania. O szczegółach pisania tekstów zapleczowych przeczytacie poniżej, a teraz zapoznajcie się z moim przykładem:

SEO teksty zapleczowe przykłady - tekst zapleczowy

Czym są zaplecza pozycjonerskie? Zaplecze SEO wyjaśnienie

Czym są zaplecza pozycjonerskie? Zaplecze SEO wyjaśnienie W tym momencie część z Was zapewne zadaje sobie pytanie: Czym są te zaplecza pozycjonerskie?. Śpieszę z odpowiedzią. W świecie SEO, efektywne wypozycjonowanie strony wymaga często postawienia kilku lub kilkunastu stron, które będą odsyłać do właściwej witryny. To podnosi jej wartość i daje robotom Google znak, że zawarty na stronie docelowej content jest bardzo wartościowy, skoro tyle innych witryn ją poleca. Zapleczami SEO mogą więc być na przykład blogi tematyczne. Linki można zawrzeć w tekstach w formie anchorów, można też podać pełen adres strony w bocznym menu zaplecza. Jeżeli mamy do czynienia z wieloma zapleczami, ważne jest, by odnośniki na nich były różnorodne i nie odsyłały na przykład tylko na jedną frazę lub słowo kluczowe. Będzie to wyglądało dla robotów nienaturalnie i może przynieść więcej szkód, niż pożytku.

Jak pisać teksty zapleczowe? Tworzenie tekstów zapleczowych

Teraz przejdźmy do zasadniczego dla tego artykułu pytania – Jak pisać teksty zapleczowe? Przede wszystkim teksty twórz z pomysłem i przynajmniej podstawową wiedzą na temat opisywanego zagadnienia. Postaraj się, aby nie było to jedynie “lanie wody”, przeplatane słowami i frazami kluczowymi oraz odnośnikami. Treść powinna być przystępna i atrakcyjna dla odbiorcy, tak by przeczytał całość i następnie przekierował się do pozycjonowanej strony. Oczywiście zapleczówki to nie miejsce na bardzo szczegółowe podejście do tematu i liczne dygresje. Wystarczy podstawowy research i zawarcie podstawowych informacji, ale zadbaj o to, by tekst był dobrze skonstruowany, przejrzysty i ciekawy. Jeśli nie spełnisz tych warunków, internauta nie doczyta go do końca i szybko przeniesie się w inny zakątek sieci. A tym samym Twoja praca pójdzie na marne.

Jak pisać teksty zapleczowe? Tworzenie tekstów zapleczowych

Pamiętaj, by słowa i frazy kluczowe były umiejętnie rozmieszczone na całej długości tekstu. Nie upychaj ich w jednym akapicie. Zadbaj o czytelną strukturę tekstu – wstęp, rozwinięcie, podsumowanie. Użyj nagłówków i wypunktowania. Czytelnik ma “płynąć” przez Twój tekst, a nie męczyć się i wytężać mózg. Warto napisać jeszcze kilka słów o preferowanej długości tego typu tekstów. Przyjmuje się, że powinny one zawierać co najmniej około 300 słów (czyli blisko 2000 znaków ze spacjami). Górna granica nie jest ustalona i często zależy od preferencji klienta. Zdarzało mi się tworzyć zapleczówki na 300, 450, a nawet 700 słów.

Cechy dobrego tekstu zapleczowego

W ramach podsumowania, poniżej wypunktuję najważniejsze cechy dobrego tekstu zaplecz0wego:

  •  zadbaj o właściwą strukturę – a więc rozpocznij od wstępu, zawrzyj rozwinięcie i zakończenie. Umieść w tekście nagłówki. Jeśli jest Cechy dobrego tekstu zapleczowego - cena za teksty zapleczowemożliwość, nie stroń od wypunktowania najważniejszych wniosków.
  • przestrzegaj poprawności językowej – to, że tekst idzie na zaplecze nie oznacza, że nikt go nie przeczyta. Wręcz przeciwnie. Przyłóż się więc do pełnej poprawności gramatycznej, ortograficznej i interpunkcyjnej tekstu.
  • odpowiednio rozmieść słowa kluczowe i frazy – tak, jak wspominałem powyżej – niech będą rozmieszczone umiejętnie w całym tekście, a nie skondensowane w jednym miejscu. Właściwe rozmieszczenie będzie korzystne dla czytelnika, dla robotów i w konsekwencji również dla Ciebie, jako copywritera, którego dobrze napisane treści zbierają duży ruch.
  • przedstaw temat w ciekawy sposób – warto ubarwiać teksty na przykład ciekawymi anegdotami, jeśli oczywiście nawiązuje to do opisywanej tematyki. Same suche fakty przyswaja się ciężko. Spróbuj “zostawić” w tekście fragment siebie. Puść oko do czytelnika. Zabaw się konwencją.
  • nie przedłużaj tekstu na siłę – tekst zapleczowy ma się czytać szybko i przyjemnie, dlatego wszelkie próby przedłużania tekstu czy poruszania tematów pobocznych nie są dobrym pomysłem.

Jaka jest cena za teksty zapleczowe? Stawki za tekst

Ceny za teksty zapleczowe kształtują się w przedziale od 2 do blisko 30 złotych za tysiąc znaków ze spacjami. Wszystko zależy od tego z czyich usług korzystamy. Początkujący copywriterzy czy studenci zajmujący się pisaniem w ramach dorobienia do kieszonkowego pobierają niskie wynagrodzenie. Jakość ich pracy może pozostawiać jednak wiele do życzenia dlatego stawki nie są zbyt wysokie. Profesjonalni copy lub agencje żądają większych kwot, ale w ich przypadku klient nie musi martwić się o jakość, a często nawet o wzorowy dobór słów kluczowych i fraz. Zapleczówki spod ręki specjalisty często z powodzeniem mogłyby funkcjonować jako artykuły tematyczne na pozycjonowanych witrynach.

Dodaj komentarz

Close Menu