Urodziłem się w Krakowie, więc z własnego doświadczenia wiem, że najlepsze precle zjeść można właśnie w grodzie Kraka. Jednak w świecie SEO słowo to nikomu nie kojarzy się z gastronomią, a z pewnym określonym typem tekstów. Z poniższej treści dowiesz się więc czym są, jak je pisać, przedstawię też konkretny przykład i postaram się odpowiedzieć na pytanie jaką rolę w dziedzinie copywritingu i pozycjonowania mają one w obecnych czasach. Zapraszam do lektury.
Jak pisać precle? Praktyczne wskazówki dla presell pages
Zanim przejdziemy do praktycznych wskazówek jak pisać precle, wyjaśnię Wam skąd wzięło się samo określenie. Nazwa, używana przez Polaków, wzięła się od terminu presell pages. To grupa stron internetowych, które zawierają wiele tekstów tematycznych, odsyłających do witryn, które pozycjonujemy. Jest to więc pewien rodzaj zapleczy.
Precle SEO to krótkie teksty, traktujące o jednym temacie. Powinny zawierać określone słowa kluczowe, jak również zwięzłe przedstawienie danego zagadnienia. Ich nieodłącznym elementem są linki – anchory, kierujące do pozycjonowanej witryny.
Skąd wzięła się idea takich stron? Niegdyś bardzo popularna była praktyka tworzenia tak zwanych farm linków, czyli przeoptymalizowanych stron, które zawierały w sobie mnóstwo odnośników, a niemal zero wartościowej i unikalnej treści. W odpowiedzi na ten proceder, algorytmy Google zostały tak zaprogramowane, by karać za tego typu działania. W miejsce farm linków powstały więc presell pages, które zawierały krótkie, tematyczne teksty, pozytywnie analizowane przez roboty.
Poprawny precel powinien być napisany lekkim, przystępnym językiem i ściśle odnosić się do jednego tematu. Nie ma tu raczej miejsca na specjalistyczne analizy, zagłębianie się w temat czy dygresje. Tego typu praca nie wymaga więc zbytnio szczegółowego researchu. Bardziej chodzi o skonstruowanie krótkiego, prostego i przyjemnego artykułu, który spełnia kilka kryteriów (o których pisałem wyżej – głównie chodzi o zawarcie słów kluczowych i anchorów).
Teksty precle SEO przykłady
Poniżej przedstawię Ci konkretne przykłady precla SEO. Jeśli jesteś już nieco obyty w świecie copywritingu, tworzenie tego typu contentu nie powinno sprawiać Ci większych problemów. Miej na uwadze, że stawki za tego typu teksty są najniższe, analogicznie do nakładu pracy, jaki musisz w taki artykuł włożyć. A tego nakładu jest niewiele. Pamiętaj jednak, żeby przestrzegać zasad gramatycznych, stylistycznych i interpunkcyjnych. Nie są to co prawda reprezentacyjne formy, które ukazywać się będą na głównych zakładkach witryn czy portali… Ale teksty te podlegają ocenie robotów, które zwracają uwagę na „czystość” treści. Poniżej możesz zapoznać się z konkretnym przykładem tekstu preclowego, dotyczącego sztukaterii:
Co to są Precle SEO? Ich rola we współczesnym copywritingu
Jaką rolę odgrywają precle SEO w świecie współczesnego copywritingu? Zdania są podzielone, choć przeważają opinie negatywne. Wszystko za sprawą tego, że wiele tekstów tego typu było pisanych bardzo niedbale. Gdy algorytmy potraktowały farmy linków jako spam, w ich miejsce pojawiło się wiele presell pages. Często ich autorzy stawiali na ilość tekstów, a nie ich jakość. W sieci pojawiło się więc mnóstwo treści o wątpliwej wartości, naszpikowanych linkami i słowami kluczowymi. Nic więc dziwnego, że szybko potraktowano tę odnogę copywritingu jako gorszy sort, swoisty fast food świata SEO.
Oczywiście nie oznacza to, że wszystkie precle to nic nie warty content. Jednak obecnie pozycjonerzy i copywriterzy skupiają się przede wszystkim na długich, wartościowych czy wręcz eksperckich tekstach. Z ciągłej analizy algorytmów wynika, że również roboty najprzychylniej odnoszą się do takiej pracy. Precle swój prime time mają więc za sobą, choć dla początkujących copywriterów są one szansą na podszlifowanie warsztatu i możliwością złapania pierwszych, prostych zleceń.
No ale nie dowiedziałem się najważniejszego, czyli gdzie teraz można dodać precle? Czy jeszcze jakieś wartościowe strony tego typu istnieją (nie liczę tych które za artykuł życzą sobie 5k PLN).
Ja mam tylko pytanie czy nadal Precle są „w cenie” i rzeczywiście nadal pomagają w pozycjonowaniu strony? Zauważyłem, że temat precli zakończył się w okresie ok. 2012-2014 roku, gdy w gugielku nastąpiła mocna zmiana algorytmu, wtedy wielu seoguru rozpisywało się, że precle bardziej zaszkodzą niż pomogą wraz z banem na domenę. Jak to jest na obecną chwilę (sierpień-wrzesień 2019) z tą słodyczą?
Witam. Z moich obserwacji z ostatnich miesięcy wynika, że obecnie precle są używane jedynie na głębokich zapleczach, odsyłających na przykład do głównych stron e-shopów. Jeśli chodzi o bardziej reprezentatywne zakątki internetu, to liczą się przede wszystkim obszerne i mocno merytoryczne teksty.
Wiadomo też, że są „precle” i „precle”, w zależności od tego, kto pisze tekst. Ja tworząc tego typu content (nawet na głębokie zaplecze), zawsze staram się, by treść była spójna i przystępna. A zdarzało mi się trafiać na przykład na opisy produktów na poziomie podstawówki, za które ktoś brał pieniądze. Jeśli jest to więc poprawnie napisany tekst preclowy, nie powinien zaszkodzić przy pozycjonowaniu.
Pozdrawiam!
Super atykuł