Podstawowa optymalizacja SEO to ważny krok do zaistnienia w sieci. Niezależnie od tego, czy prowadzimy bloga, sklep internetowy, portal informacyjny czy witrynę promującą naszą działalność w realnym świecie. Oczywiście samo to działanie nie wystarczy, by odnieść sukces. Kolejnym ważnym aspektem jest pozycjonowanie, które z reguły wymaga pomocy specjalisty. Wiele osób samodzielnie umieszcza jednak treści na swoich stronach, dlatego optymalizację można wykonać również we własnym zakresie. W tym tekście przedstawię więc sześć podpowiedzi, które mogą przydać się osobom rozpoczynającym swoją przygodę ze światem SEO. Trzy z nich dotyczą optymalizacji treści, a trzy kolejne optymalizacji grafiki, o której często się zapomina.
Optymalizacja treści pod kątem SEO
Optymalizacja treści pod kątem SEO jest niezwykle istotna. Treść trafia do odbiorców i jest jednocześnie analizowana przez algorytmy Google. Dlatego też w ogromnym stopniu to właśnie od niej zależy, czy Twoja strona zaistnieje w sieci. Pisząc teksty, zadbaj więc o trzy aspekty:
- treści mają być wyczerpujące i unikatowe – teksty na Twojej stronie muszą zachęcać do czytania, być napisane „lekkim piórem” i powodować, że odbiorca nie może się od nich oderwać. Pisz takie treści, które sam chciałbyś przeczytać. Zadbaj też o wygląd całości – nie za długie akapity, śródtytuły, wytłuszczenia czy wypunktowania. Wszystkie te aspekty również mają wpływ na odbiór Twojego
contentu! Bo nawet jeśli stworzysz niesamowicie ciekawy tekst, który będzie jednak wielkim „klockiem”, to uwierz, że nikt nie będzie chciał go przeczytać.
- nie używaj słów kluczowych w nadmiarze – właściwy dobór słów kluczowych to temat na osobny artykuł, ale ustalmy, że już je wyznaczyłeś. Nie upychaj ich na siłę w tekście, bo tylko wyrządzisz sobie krzywdę. Jeśli użyjesz key words w nadmiarze, roboty Google mogą uznać Twoją treść za spam. A to wiąże się karami, często bardzo dotkliwymi. Lepiej więc zachować umiar. Zadbaj też o to, by w jednej części tekstu nie było zbyt dużego nagromadzenia słów kluczowych. Rozmieść je płynnie po całym tekście – maksymalnie jeden raz na akapit. Wiele źródeł podaje, że procentowo słowa kluczowe powinny stanowić 5 procent treści.
- meta sekret, czyli zadbaj o dobry title i description – znaczniki meta to bardzo ważne aspekty w kontekście potencjalnego ruchu na Twojej witrynie. Są one widoczne w wynikach wyszukiwania Google. W ogromnej mierze właśnie od tytułu i opisu strony zależy, czy internauta wejdzie do środka. Dlatego też powinieneś zadbać o przejrzysty, chwytliwy i jednocześnie treściwy tytuł oraz opis. Nie zapomnij zawrzeć w nim słów kluczowych!
Optymalizacja zdjęć na stronę pod kątem SEO
Nie zapomnij również o optymalizacji zdjęć na stronę pod kątem SEO. Grafiki powinny uzupełniać tekst, zachęcać do pozostania na stronie i „pomagać” w lekturze. Dlatego pamiętaj o trzech zasadach:
- rozmiary obrazków nie mogą być zbyt duże – internauci to niecierpliwe istoty… Jeśli obrazki zawarte na Twojej stronie będą miały zbyt duże rozmiary, znacznie wpłynie to na szybkość ładowania się strony. A jeśli strona nie będzie ładować się szybko, nikt nie będzie łaskawie czekał, by na nią wejść.
- nazwa obrazka ma być czytelna – unikaj wstawiania grafik z ciągiem znaków, liter i cyfr w nazwie. Tytuł obrazka głównego musi korespondować z tytułem tekstu, a więc głównym nagłówkiem. A ściślej mówiąc, powinien być taki sam. Tyczy się to również śródtytułów. Gdy wrzucasz obrazek pod danym śródtytułem, nadaj mu jego nazwę.
- użyj alternatywnego tytułu – chodzi o atrybut alt, czyli pole „Tekst alternatywny” w szczegółach obrazka. Zamieść tam zwięzły i treściwy opis zdjęcia. Ta sekcja jest analizowana przez roboty, w dodatku przydaje się osobom niewidomym, które przeglądają sieć poprzez specjalne programy.
Przyjazne adresy URL dla wyszukiwarek
Kwestią, której nie można pominąć przy optymalizacji jest zastosowanie tak zwanych przyjaznych adresów URL dla wyszukiwarek. Co to oznacza? Z tego typu adresów można wyczytać strukturę danej witryny i dowiedzieć się, w jakim jej miejscu obecnie się znajdujemy. Ich uporządkowanie pozwala szybko znaleźć się w stronie nadrzędnej. Łatwo je zapamiętać czytelnikowi, a robotom Google łatwiej je odczytać. To wpływa na pozytywny odbiór strony przez algorytmy. Aby zwiększyć ich „moc”, należy zawrzeć w nich słowa kluczowe. Przy stosowaniu przyjaznych adresów nie powinieneś używać polskich znaków, wielkich liter, przypadkowych parametrów. Jako separatora między słowami użyj myślników. Poniżej przykład nieprzyjaznego i przyjaznego adresu URL:
Linkowanie wewnętrzne SEO
Kolejnym ważnym aspektem przy optymalizowaniu strony pod SEO jest linkowanie wewnętrzne (internal linking). Jeśli zadbasz o prawidłową strukturę strony i zapewnisz funkcjonującą w niej sieć linków, wówczas Twoja witryna będzie lepiej widoczna w wyszukiwarce. A to przełoży się z kolei na większy ruch. Linkowanie wewnętrzne powinno umożliwiać użytkownikom strony (ale też robotom Google) szybkie i sprawne dotarcie do innych podstron serwisu. Można wyróżnić kilka typów internal linking, między innymi poprzez umieszczanie linków w treści, breadcrumbs, podpowiedzi z wpisami powiązanymi lub popularnymi wpisami czy poprzez odnośniki bezpośrednie.
Ile kosztuje optymalizacja SEO – cennik profesjonalisty
Na koniec kilka słów na temat tego ile kosztuje optymalizacja SEO. Podobnie, jak w przypadku usług copywriterskich i pozycjonerskich, cena jest zależna od rodzaju przeprowadzonych prac, wielkości i złożoności zadania. Z mojej analizy wynika, że usługi tego typu zaczynają się od kwoty kilkuset złotych, a kończą nawet na kilku tysiącach. Najlepiej jednak z prośbą o wycenę zwrócić się bezpośrednio do specjalisty, zajmującego się optymalizacją.
W tym artykule to wszystko! Mam nadzieję, że pomogłem Ci nieco poprzez zamieszczenie sześciu powyższych podpowiedzi. Oczywiście pamiętaj, że jest to jedynie wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek. Zapraszam Cię do zapoznania się z pozostałymi tekstami na moim blogu. Znajdziesz tam więcej szczegółów dotyczących świata SEO.