W dzisiejszym tekście pokrótce opowiem Wam co to jest Ahrefs.com. Warto zapoznać się z tym zagadnieniem, ponieważ Ahrefs to jedno z najpopularniejszych narzędzi na świecie, którego używają pozycjonerzy do swojej pracy. Jest to jednak również bardzo przydatny program dla copywriterów, którzy wyszukują wartościowych słów i fraz kluczowych do tworzonych tekstów.
Ahrefs obsługa?
Jak więc obsługuje się Ahrefsa? Narzędzie w głównym zamyśle służy do badania linkowania danej strony internetowej. Za jego pośrednictwem możesz na przykład zbadać każdą witrynę pod kątem jej pozycjonowania pod słowa kluczowe. Program powie Ci też jakie domeny do niej linkują czy też jaki mają ruch. Menu dzieli się na kilka kategorii, a o najważniejszych funkcjach przeczytasz poniżej.
Site Explorer
Kluczową funkcjonalnością Ahrefsa jest Site Explorer, czyli sekcja, w której znajdziesz szczegółowe informacje na temat linków zwrotnych, odsyłających domen, organicznych słów kluczowych czy ruchu organicznego, związanych z daną witryną. W pierwszej kolejności zapewne Twoją uwagę przykują dwa okrągłe wykresy – UR i DR. Co oznaczają?
Rating URL (UR) wskazuje siłę profilu linków wybranego adresu URL w logarytmicznej skali stu punktowej, gdzie występuje zależność wyższa = silniejsza. Na te dane wpływają wewnętrzne, jak i zewnętrzne linki.
Rating Domeny (DR) pokazuje z kolei relatywną „popularność linków” wybranej witryny w porównaniu do innych stron w naszej bazie danych na podobnej, logarytmicznej stu punktowej skali (gdzie wyższy = silniejszy). Obliczamy DR w oparciu o liczbę stron linkujących do adresów URL domeny i mocy ich profilu linków.
URL rating odnosi się więc do jakościowych linków. Można sprawdzić ile domen linkuje do danej strony i ile jest z tych domen linków zwrotnych. Możemy wyczytać również ruch organiczny w skali miesiąca. Narzędzie pokazuje też historię witryny pod kątem profilu linkowania. To statystyka, dzięki której możemy zbadać rozwój (lub regres) konkurencji oraz przeanalizować źródła linkowania ich stron. Analiza może również dotyczyć naszej strony i służyć naszym korzyściom. Możemy sprawdzić też między innymi utracone linki do naszej strony i źródła tych zmian.
Ahrefs pokazuje też ilość organicznych słów, na które wyszukiwana jest nasza strona. Wskazuje każde słowo, po wpisaniu którego pojawia się nasza witryna w wyszukiwarce. Mamy więc jasną informację ile wyszukiwań w miesiącu ma dane hasło i którą pozycję w SERP zajmuje nasza strona na to hasło. Sporo tego, prawda?
Ahrefs Content Explorer
Przechodzimy do kolejnej funkcjonalności Ahrefsa, czyli Content Explorer. W tej sekcji wpisujesz dane słowo lub frazę i program pokazuje, który artykuł na ten temat wywołał w sieci największe poruszenie i był najczęściej udostępniany i linkowany przez inne strony. Można tu też szukać wartościowych linków. Na przykład po wpisaniu hasła „listwy przypodłogowe”, narzędzie pokaże nam najlepsze strony z najlepszym contentem dotyczącym tego produktu. Wyniki można też filtrować.
Keywords Explorer
Na koniec zostawiłem Keywords Explorer, czyli zakładkę najbardziej przydatną dla copywriterów. Wyszukuje się tu słowa i frazy kluczowe dla konkretnych tematów i zagadnień czy produktów. Narzędzie pozwala na szczegółowy przegląd danych słów kluczowych pod względem ilości wyszukań w SERP, pytań towarzyszących czy wyrażeń pokrewnych. Sam bardzo często i chętnie korzystam z tej zakładki, ponieważ pomaga ona przy tworzeniu zleconego tekstu, ale też pozwala zbadać jak podejść do danego tematu i czy w ogóle warto go poruszać pod kątem wywołania ruchu na stronie. Można tu filtrować wyniki ze wskazaniem na wybrany kraj.
Na koniec warto wspomnieć, że poprzez Ahrefsa można przeprowadzić audyt SEO wybranej strony (w sekcji Site Audit). Opcja ta wciąż figuruje jako nowość, choć została wprowadzona w 2017 roku.
Ile kosztuje Ahrefs? Opinie i podsumowanie
Ahrefs cieszy się bardzo dobrą opinią, gdyż jest to jedyne narzędzie seo na rynku, które posiada tak bardzo rozbudowane funkcjonalności i wszechstronne zastosowanie, niestety jednak nie jest ono bezpłatne. Pakiet „lite” dla jednego użytkownika kosztuje 99 dolarów miesięcznie. Cenę można obniżyć, kosztem zmniejszenia liczby funkcjonalności. Pakiet „standard” kosztuje już 179 „zielonych”. Kolejna opcja to zestaw „advanced” za 399 $, który obejmuje już trzech użytkowników. Największy pakiet – „agency”, przeznaczony jest dla pięciu osób i kosztuje 999 dolarów.
Jeśli więc chcecie znacznie ułatwić i usprawnić Waszą pracę, szczególnie jako pozycjonerzy, warto zainwestować w to rozwiązanie.
Krótko i na temat, dzięki za wpis 🙂
Obecnie jak dla mnie najlepsze narzędzie tuż po GSC i GA., czasami uzupełniam to wszystko razem z SENUTO ale Ahrefs jest w pełni wystarczający.