Dziś skupimy się na odpowiedzi na pytanie: Co to jest SEO copywriting? Samo pojęcie copywritingu według Wikipedii jest zdefiniowane jako „pisanie tekstów do publikacji i sloganów reklamowych”. W dobie postępującej cyfryzacji i ogromnej popularności internetu przestrzeń pracy copywriterów stanowi głównie sieć www. I tutaj pojawia się hasło SEO, będące skrótem od słów search engine optimization. Co jedno i drugie mają ze sobą wspólnego? Okazuje się, że bardzo dużo, aż do tego stopnia, że odnoga SEO copywritingu stała się najbardziej wpływową, rozchwytywaną i znaczącą grupą w świecie copywriterów.
Czym jest więc tworzenie tekstów pod kątem SEO? To umiejętność tworzenia artykułów, które są atrakcyjne i przystępne dla czytelnika, ale jednocześnie spełniają kryteria pożądane przez algorytmy Google. W praktyce chodzi o to, by napisać tekst, który przyniesie odbiorcy wiele wartościowych treści, ale jednocześnie będzie zawierał strukturę oraz słowa i frazy, które wywindują Twoją witrynę jak najwyżej w wyszukiwarce. Tekst nie zawierający wiele pożytecznej treści merytorycznej nie będzie chętnie czytany i polecany przez internautów. Tym samym nie wygeneruje dużo ruchu dla Twojej strony.
Pisanie pod SEO nie ogranicza się więc do „mechanicznego” opisu danego zagadnienia czy produktu i zawarcia w tekście zestawu słów i fraz kluczowych. Przekaz musi być na tyle ciekawy i naturalny, by inni chcieli go polecać i się nim dzielić. Z jednej strony autor takiego tekstu musi więc mieć na uwadze algorytmy i sieciowe roboty, a z drugiej czynnik ludzki. Umiejętne skonstruowanie artykułu łączącego te dwie potrzeby, jest więc kluczem do sukcesu.
„Panie, a ile to kosztuje?”, czyli cennik SEO copywritingu
Jak wygląda cennik SEO copywritingu? Tutaj tak naprawdę każdy zleceniobiorca ustala własny taryfikator za świadczone usługi. Wiele zależy od tego o czym ma być dany artykuł i jaka ma być jego objętość. Jednak pamiętajmy, że zakres działań nie ogranicza się tylko i wyłącznie do pisania pojedynczych tekstów. Usługi copywriterów to często kompleksowe działania czy kampanie, rozłożone w czasie. Oczywiście mogą być to pojedyncze „strzały”, ale z reguły warto zainwestować w długofalowe zabiegi, które najpierw wybiją naszą witrynę na czołowe pozycje w wyszukiwarce, a później ją umocnią. Jeden artykuł nie zdziała cudów. Z reguły potrzebna jest szeroko zakrojona ofensywa i wiele unikatowych, specjalistycznych tekstów, by zbudować pozycję witryny w sieci. Działania te powinny być przemyślane i jak już wspomniałem – długofalowe.
Dla przykładu weźmy warsztat samochodowy, który niedawno otworzył się w mieście. Zmotoryzowani w większości mają już swoich zaufanych mechaników, którzy świadczą dla nich usługi od wielu lat. Jak więc nowy zakład może przebić się do świadomości klientów w internecie? SEO copywriter powinien przede wszystkim zadbać o dobre pozycjonowanie strony i zdobycie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce, ale również zdobycie zaufania potencjalnych klientów.
Idealnym narzędziem do spełnienia tego celu jest blog tematyczny. Porady, ciekawostki, podpowiedzi i nowości ze świata motoryzacji – to zagadnienia, które interesują wielu użytkowników czterech kółek. Warto więc stworzyć miejsce w sieci, do którego często będą wracać, a które przy okazji będzie oswajało ich z nową marką. Prędzej czy później – chociażby z ciekawości – klient zjawi się w warsztacie. A jeśli usługi będą stały na wysokim poziomie, wróci i w dodatku poleci zakład innym.
Zasady SEO copywritingu – 6 najważniejszych czynników
Teraz przedstawię Wam 6 najważniejszych czynników związanych z prawidłowymi zasadami SEO copywritingu. Jeśli weźmiesz je sobie do serca i wyrobisz sobie nawyk ich stosowania, Twoje teksty będą znacznie bardziej atrakcyjne – zarówno dla sieciowych robotów, jak i użytkowników internetu spragnionych wartościowych treści.
Zadbaj o unikatową treść
Treść Twojego artykułu powinna być unikatowa i jedyna w swoim rodzaju. Podstawą w tej kwestii będzie dobry, szczegółowy research. Nie ograniczaj się do czerpania informacji z jednej strony internetowej, ba, nie ograniczaj się wyłącznie do internetu! Czasem warto zagłębić się w temat mocniej i sięgnąć po specjalistyczne pisma czy książki. Im więcej wiedzy przyswoisz, tym lepiej wyczerpiesz dany temat, a Twój artykuł będzie ciekawszy. Absolutnie nie wzoruj się na tekstach innych – nie powielaj ich struktury, zmieniając jedynie słowa. Algorytmy Google premiują unikatowe treści, a często karzą za duplikaty czy plagiaty. Kara może być bardzo dotkliwa i skutkować nawet definitywnym wykluczeniem Twojej witryny z indeksu wyszukiwarek. Warto więc skupić się na ciężkiej, odkrywczej pracy, a nie próbach oszustwa.
Pisz na temat
Twórz artykuły nasycone wartościowym contentem, staraj się jak najbardziej wyczerpać temat, ale nie pisz dwa razy o tym samym, by zwiększyć objętość tekstu. Roboty Google lubią i promują długie artykuły, ale muszą one zawierać unikalne treści. W praktyce najlepiej będą się pozycjonować teksty SEO zawierające od 500 do 1000 słów, choć oczywiście mogą być one dłuższe. Wiele zależy też od tematu, którym się zajmujesz. Niektórych zagadnień nie da się opisać książkowo, więc w takich przypadkach nie warto na siłę wydłużać tekstu.
Przyłóż się do właściwego doboru słów kluczowych
Odpowiedni dobór słów kluczowych to jedno z kluczowych zadań przy tworzeniu dobrych tekstów SEO. Przeprowadź w tym zakresie szczegółową analizę. Pomogą Ci w tym narzędzia typu Ahrefs, Planer słów kluczowych czy Ubersuggest. Wybierz kilka wyrażeń związanych z tematem, które internauci wpisują najczęściej. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić z ilością słów kluczowych w tekście. Jeśli będzie ich za dużo, algorytmy mogą odczytać tekst jako spamerski, a internauci nie będą mieli ochoty go czytać. Należy na to zwracać szczególną uwagę, bo łatwo sobie zaszkodzić i uzyskać efekt odwrotny od zamierzonego.
Użyj również słów i fraz z długiego ogona
Tak zwany „długi ogon” określa wielowyrazowe frazy kluczowe, które posiadają niewielką liczbę wyszukiwań. Paradoksalnie jednak, użycie wielu słów z long tail może generować na naszej stronie duży ruch. Długim ogonem często posługują się sklepy internetowe czy duże serwisy, ale nie musi to być regułą. W przypadku artykułów tematycznych, frazy tego typu możesz wpleść umiejętnie w nagłówki, czyli śródtytuły. W skrócie long tail SEO to dłuższe i bardziej szczegółowe słowa kluczowe. Dla przykładu podstawowym słowem kluczowym będzie „audi”, natomiast frazą z długiego ogona „audi a3 8l lift 2002 rok”.
Dopilnuj prawidłowej struktury (konstrukcji) treści
Twój tekst powinien opierać się na właściwej strukturze. Oznacza to, że musi zawierać wstęp, odpowiednio rozłożone akapity, śródtytuły i wypunktowania, jak również wytłuszczenia najważniejszych słów i fraz. Dbaj o to, by artykuł nie składał się z wielkich, nieczytelnych brył tekstu. Nie zachęca to do zapoznania się z całą treścią. Lepiej rozbić go na mniejsze akapity. Przestrzegaj umiejętnego użycia nagłówków i ich prawidłowej gradacji. Tak zwane highlights posiadają określone wartości, gdzie H1 to zawsze tytuł artykułu, a H2 to najistotniejsze śródtytuły. Kolejne stopnie – H3, H4 itd., niosą ze sobą niższe wartości związane z pozycjonowaniem, dlatego ważne jest odpowiednie ułożenie całości w tekście. Pamiętaj też o umiejętnym rozmieszczeniu fraz i słów kluczowych w tytule, śródtytułach i treści. Unikaj gęstego i przesadnego rozmieszczania słów kluczowych w jednej części tekstu – jedno na akapit powinno być wystarczające.
Niech Twój artykuł cechuje się naturalnym i poprawnym językiem
Czytanie Twoich tekstów ma być dla innych przyjemnością, a nie męczarnią! Zadbaj więc o to, by język w nim zawarty był przystępny. Jeśli posiadasz umiejętność tak zwanego „lekkiego pióra”, nie powinieneś mieć z tym problemów! Pamiętaj, by sprawdzić tekst przed publikacją. Nie rób tego tuż po jego napisaniu, bo Twojej „gorącej głowie” nie uda się wyłapać wszystkich niedociągnięć, powtórzeń czy braków w interpunkcji. Usiądź do korekty na spokojnie – po kilku godzinach lub na drugi dzień. Ewentualnie poproś o pomoc zaufanego korektora.
Szukanie złotego środka, czyli jak pisać artykuły SEO?
Podsumowując nasze dzisiejsze rozważania, zadajmy na koniec pytanie: Jak pisać artykuły SEO? Przede wszystkim z wykorzystaniem umysłu i serca! To trudna sztuka, ale nie przysłowiowa „czarna magia”. Jeśli poznasz dobrze tajniki i zasady rządzące tym światem, stworzenie dobrego tekstu będzie dla Ciebie wyzwaniem, ale też przyjemnością i procesem twórczym. Najważniejsze jest, by znaleźć złoty środek pomiędzy wymaganiami robotów Google a potrzebami żywych odbiorców. Tekst musi być napisany w ciekawy i naturalny sposób, jednak z wykorzystaniem pożądanych przez algorytmy wytycznych. Pamiętaj też, że poprzez pisanie różnorodnych tekstów na zupełnie odmienne tematy, sam poszerzasz swoją wiedzę i stajesz się lepszym i mądrzejszym człowiekiem. To wartość dodana tego zawodu, której nikt Ci nie odbierze! Jeśli lubisz pisać, przyswajać wiedzę i jesteś kreatywny, na pewno odnajdziesz się w świecie SEO copywritingu.