Audyt SEO strony internetowej i bloga – na czym polega?

Zjawisko audytu występuje w wielu dziedzinach życia, a zapewne nie wszyscy wiedzą, że w sferze internetu spotkać się można również z audytem SEO. Klasyczny audyt analizuje zgodność z przyjętymi standardami, wskazuje ewentualne nieprawidłowości czy uchybienia oraz ukierunkowuje na właściwe działania, mające na celu poprawę funkcjonowania danego podmiotu – firmy, organizacji czy systemu (choć audytować można również projekt lub produkt). A jak to wszystko ma się w stosunku do świata SEO? Dowiecie się tego z lektury poniższego tekstu.

Na czym polega audyt SEO?Na czym polega audyt SEO?

Zacznijmy od wyjaśnienia co ma na celu i na czym polega audyt SEO. Najprościej mówiąc, jest to analiza danej witryny pod kątem jej widoczności w wyszukiwarkach i skutecznego pozycjonowania. Usługę tę świadczą pozycjonerzy, którzy fachowym okiem dokonują “oględzin” strony i swoje wnioski formułują w końcowym, podsumowującym dokumencie – raporcie.

Wnioski sporządzone w raporcie powinny wskazać mocne i słabe strony witryny oraz wyróżnić wytyczne do poprawy jej pozycji w wyszukiwarkach. Dobra strona internetowa powinna być bowiem właściwie zoptymalizowana (podobnie, jak teksty SEO) zarówno pod kątem użytkowników, jak i robotów Google. Specjaliści do audytowania używają takich narzędzi, jak na przykład: Google Search Console, Ahrefs, WebSite Auditor czy Screaming Frog.

Dla kogo audyt SEO?

Kto sięga po taką usługę? Są to na przykład zatroskani przedsiębiorcy, którzy nie nadążyli za zmieniającymi się czasami. W sieci znajdują się setki tysięcy stron internetowych, które działają od wielu lat. Niegdyś radziły one sobie dość nieźle w wyszukiwarkach, ale w dobie coraz większej konkurencji i postępującej technologii ich wyniki są coraz gorsze. Właściciele firm chcą więc, by ktoś szybko “naprawił” ich witrynę, by znowu mogła przyciągać klientów.

Audyt przeprowadza się również w przypadku zupełnie nowej strony, która pojawia się w sieci, albo wręcz na etapie jej projektowania. Warto też go przeprowadzić, gdy chcemy diametralnie zmienić wygląd lub strukturę witryny. Działania tego typu wskazane są też w przypadku, gdy klient zmienia dotychczasowego specjalistę od SEO, by zweryfikować dotychczasową strategię. Zdarza się też, że witryny są przejmowane lub kupowane przez nowych właścicieli. Wówczas też należy rozpocząć przygodę z prowadzeniem strony od audytu.

Audyt SEO strony internetowej – co powinien zawierać audyt SEO?

Audyt SEO strony internetowej powinien skupić się na szeregu różnych elementów i działań i zawierać bardzo rozbudowane dane. To między innymi:Audyt SEO strony internetowej - co powinien zawierać audyt SEO?

  • ocena witryny pod kątem atrakcyjności i dostępności dla użytkowników oraz robotów analizujących,
  • widoczność strony w wynikach wyszukiwania,
  • zawarta na stronie struktura linków,
  • analiza treści zawartych na stronie pod kątem unikalności,
  • właściwe zastosowanie nagłówków (highlights)
  • analiza występujących na stronie słów i fraz kluczowych,
  • szybkość wczytywania się strony,
  • analiza poprawności meta title i meta description,
  • optymalizacja strony pod kątem telefonów komórkowych i tabletów,
  • widoczność witryny w serwisach społecznościowych i mapach Google,
  • sprawdzenie rozmiaru grafik pod kątem szybkości ładowania się strony.

Darmowy Audyt SEO bloga – zrób to sam

Nieco prościej sprawa wygląda w przypadku audytu SEO bloga, który jego właściciel może wykonać we własnym zakresie. Bardzo pomocne będą takie serwisy, jak: http://seoaudyt.clearsense.pl/ czy http://www.konsultant-seo.pl. Wystarczy wpisać lub wkleić adres bloga, by po chwili pojawił nam się raport przedstawiający jego mocne i słabe strony. Takie zestawienie wskaże nam jasno co należy poprawić i na co zwrócić uwagę. Należy jednak pamiętać, że w przypadku rozbudowanych witryn, serwisów czy sklepów internetowych, audyt bezwzględnie powinien zostać przeprowadzony przez specjalistę. Dlatego na koniec odpowiem na pytanie…

Ile kosztuje audyt SEO?

Ile kosztuje zatem profesjonalny audyt SEO? Ceny ustalane są indywidualnie przez specjalistów lub agencje. Wiele zależy od wielkości serwisu i stopnia jego rozbudowania oraz czasu, jaki należy poświęcić na rozeznanie i przygotowanie raportu. Rozstrzał cenowy jest naprawdę duży – koszty takiej usługi potrafią wahać się w granicach od 500 złotych do nawet 5000 złotych.

Dodaj komentarz