Co to jest SEO? Czyli na czym polega optymalizacja stron internetowych
Na swojej drodze często spotykam się z pytaniem „Co to jest SEO?„. Przeważająca część osób kompletnie nie jest w temacie. Inni kojarzą, że wyrażenie to odnosi się do sfery internetu, ale raczej nieliczni wiedzą dokładnie o co chodzi lub chociaż wiążą pojęcie z wyszukiwarkami stron www.
Zacznijmy więc od omówienia samej nazwy. SEO to akronim trzech słów w języku angielskim – search engine optimization. Tłumacząc dosłownie, oznacza to optymalizację wyszukiwarki. A konkretnie chodzi o zoptymalizowanie stron internetowych w taki sposób, by po wpisaniu określonych słów kluczowych lub fraz w wyszukiwarce, wyświetlały się one jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Słowo „organiczne” oznacza w tym kontekście bezpłatne wyniki wyszukiwania, które powstają na skutek optymalizacji i pozycjonowania stron, a nie wykupionej reklamy. Zarówno jedne, jak i drugie wyniki wyświetlają nam się w tak zwanych SERP-ach (search engine results page), czyli stronach przedstawiających wyniki wyszukiwania po wpisaniu danych słów lub fraz w wyszukiwarce. Termin „SEO” po raz pierwszy użyty został w Stanach Zjednoczonych w 1997 roku, a w naszym kraju zaczął funkcjonować na przełomie XX i XXI wieku.
By prawidłowo zoptymalizować stronę internetową, musi zostać spełniony szereg czynników, które omówimy poniżej. Należy jednak mieć na uwadze, że wysoką pozycję w SERP zapewni nie tylko prawidłowa optymalizacja, ale również odpowiednie pozycjonowanie. Często te zwroty uważa się za tożsame, ale jest to błąd. SEO to część działań związanych z pozycjonowaniem. To po prostu jedno z narzędzi, które umożliwia kompleksowe i właściwe wypozycjonowanie danego zakątka w sieci.
Analiza SEO strony internetowej – od tego należy zacząć
Jeśli chcesz osiągnąć lepsze wyniki Twojej witryny w wyszukiwarce, powinieneś zacząć od analizy SEO strony internetowej. Jeśli nie masz doświadczenia i wystarczającej wiedzy w tej kwestii, warto skorzystać z pomocy fachowców zajmujących się pozycjonowaniem i SEO. Działania w tym zakresie powinny przede wszystkim objąć:
- analizę treści strony – w dzisiejszych czasach treść zawarta na stronach internetowych jest kluczowym aspektem przy analizach przeprowadzanych przez algorytmy Google, choć oczywiście nie jedynym. Dlatego tak istotne jest, by teksty widniejące na Twojej witrynie były wyczerpujące, unikalne i ciekawe dla czytelnika. Ale to nie wszystko – muszą one zawierać również dobrze dobrane i rozmieszczone słowa kluczowe, odpowiednią strukturę nagłówków i przejrzystą strukturę. Jeśli nie spełniają tych warunków, roboty Google będą gorzej oceniać je przy procesie indeksowania. A w efekcie znacznie trudniej będzie wywindować Twoją stronę na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Więcej informacji o tym zagadnieniu znajdziesz w moim artykule Jak pisać teksty pod SEO? Przykłady i podpowiedzi.
- analizę zagadnień technicznych na stronie – tutaj kluczową rolę odgrywa kod, w jakim napisano stronę, ale również inne czynniki. Kod musi spełniać wytyczne W3C, czyli World Wide Web Consortium. Podmiot ten zajmuje się ustalaniem standardów tworzenia stron www, tak by sieć internetowa rozwijała się w harmonijny sposób. Rekomendowane są technologie HTML oraz CSS. Ich odpowiednie zastosowanie pozwoli w płynny sposób przeglądać Twoją stronę nie tylko w wyszukiwarkach na komputerach, ale również innych urządzeniach mobilnych, takich jak tablety czy telefony komórkowe. Dostępność witryny i jej czytelność na narzędziach innych niż komputery też bowiem jest bardzo istotna w procesie optymalizacji.
Zasady SEO, czyli na co zwrócić uwagę przy optymalizacji strony
Teraz przedstawię najważniejsze zasady SEO, którymi powinniśmy kierować się przy optymalizacji strony internetowej. Wspominaliśmy już o niezwykle istotnej roli słów kluczowych i wartościowej oraz obszernej treści tekstów, ale uwagę należy zwrócić również na bardziej szczegółowe kwestie, o których przeczytasz poniżej.
Znacznik meta title, czyli tytuł strony
Można powiedzieć, że znaczniki meta to obok słów kluczowych podstawowe elementy odpowiadające za właściwą optymalizację i dobre postrzeganie strony przez roboty. Meta title widnieje w SERP-ach, jak również w nazwie karty w przeglądarce internetowej oraz w nazwie zakładki, którą dodaliśmy do ulubionych w przeglądarce. Nie powinien on być dłużysz niż 512 pikseli, więc ciężko to jednoznacznie przełożyć na ilość znaków. Ja przestrzegam jednak zasady, by tytuł meta nie był krótszy niż 50 znaków i nie dłuższy niż 65 znaków. Jest zalecane, by zawierał on słowo kluczowe i był zachęcający do wejścia na stronę. Jeśli chodzi o strukturę całej witryny, poszczególne podstrony nie mogą zawierać takiego samego meta title.
Znacznik meta description, czyli opis
Znacznik meta description wyświetla się jedynie na stronie wyszukiwania. Jest on widoczny tuż pod tytułem. To miejsce, gdzie powinien znaleźć się zwięzły opis zawartości strony, który – podobnie jak tytuł – powinien zachęcać internautów do kliknięcia w nasz odnośnik. Jeśli chodzi o ilość zawartych w nim znaków, rekomenduję przedział od 125 do 150.
Struktura nagłówków
Nagłówki, czyli śródtytuły, wprowadzają gradację ważności informacji w tekście, dlatego ich struktura jest bardzo istotna. Przyjmujemy zasadę, że H1 (czyli wiodący Nagłówek1) to tytuł artykułu. Idąc dalej, wartości H2 (Nagłowek2) powinny przyjąć główne śródtytuły, a H3 elementy tekstu wyodrębnione pod elementami H2. Na przykładzie czytanego właśnie przez Was tekstu, śródtytuł „Zasady SEO…” oznaczyłem wartością H2, a wymieniane pod nim zagadnienia posiadają wartość H3. Kolejną wartość H2 będzie nosił nagłówek dotyczący SEO wizerunkowego. Nie próbujcie „skakać” pomiędzy nagłówkami (na przykład tak, by po H2 występowało od razu H4) i nie próbujcie używać ich jedynie w kontekście wyglądu i wielkości czcionki (a z takimi przypadkami również się spotkałem).
Przejrzyste adresy URL
Zadbaj o to, by adresy URL na Twojej stronie jasno opisywały jej zawartość. Chodzi więc o to, by były krótkie, przejrzyste i zawierały w sobie proste słowa, a nie ciągi wymieszanych ze sobą cyferek, znaków i liter. Postaraj się, by również zawierały słowa kluczowe. W intuicyjnych systemach zarządzania treścią, typu WordPress, ustawienie tak zwanych przyjaznych linków URL jest możliwe w panelu administracyjnym.
Wewnętrzne linkowanie
Jeśli na Twojej stronie występuje wewnętrzne linkowanie, roboty analizujące zawartość sieci będą widzieć ją jako sieć wartościowego i spójnego tematycznie contentu. To znacznie polepszy jej wyniki i pomoże lepiej wypozycjonować ją na wysokie pozycje w SERP-ach. Możesz również opierać się na linkowaniu zewnętrznym. Polega ono na umieszczaniu odnośników prowadzących do wartościowych witryn, znajdujących się w sieci.
Dobór i opis grafik
Teksty zawarte na stronie powinny być okraszone ciekawymi i miłymi dla oka obrazkami. Dlatego dobór i opis grafik również składa się na tajniki skutecznej optymalizacji. Elementy graficzne, ale również zdjęcia, powinny być unikalnym i nigdzie nie występującym wcześniej contentem. Ważny jest też alternatywny opis grafik i zdjęć. Powinien on odnosić się do treści zdjęcia i być spójny z tematyką strony, na której znajduje się obrazek. Wpłynie to korzystnie na ocenę Twojej strony przez algorytmy Google. Pamiętaj, by zamieszczane fotografie i grafiki nie były zbyt duże, bo zaburzy to szybkość wyświetlania strony. Internauci są niecierpliwi i nie lubią czekać kilkunastu lub nawet kilku sekund, aż wczyta się strona.
SEO wizerunkowe, czyli dbanie o reputację firmy i marki
Jedną z odnóg działań SEO jest pozycjonowanie wizerunkowe – SERM. Skrót ten w języku angielskim oznacza search engine reputation management. Jak sama nazwa wskazuje, proces ten polega na dbaniu o pozytywną reputację w przestrzeni wyszukiwarek. Działania w tym kierunku łączą więc praktyki pozycjonerskie oraz dziedzinę public relations.
Znacie z pewnością powiedzenie, że „papier przyjmie wszystko”. Podobnie jest z internetem, gdzie jego użytkownicy anonimowo mogą przedstawiać swoje opinie. Często są one krzywdzące dla danej firmy, marki lub osoby. Działania SERM mają więc kontrolować przepływ informacji i opinii na temat danego podmiotu, jak również budować jego pozytywny wizerunek. Na taką usługę najczęściej decydują się podmioty dbające o dobry PR w sieci; firmy, które zostały negatywnie ocenione wskutek różnych działań (często zamierzonych – brudna konkurencja); jak również osoby publiczne.
SEO wizerunkowe w praktyce:
- Skupia się więc na monitorowaniu i raportowaniu klientowi komentarzy na temat jego działalności, usuwaniu negatywnych opinii i tworzeniu pozytywnego wizerunku. W ramach tego ostatniego działania szczególnie wskazane jest tworzenie treści, które ocieplają reputację i przedstawiają dobre strony działalności klienta. Na przykład wszelkie inicjatywy prospołeczne czy proekologiczne. Oczywiście bardzo ważne jest pozycjonowanie tych artykułów, by trafiały do jak największej liczby odbiorców.
- Przedsiębiorcy często decydują się też na kampanię Google AdWords, która kieruje reklamowe treści do określonej grupy docelowej odbiorców. Narzędzie to pozwala w skuteczny sposób zwiększyć rozpoznawalność firmy i tym samym pozyskać wielu nowych klientów.
- Inną formą promocji, która jednak stopniowo traci na popularności, jest buzz marketing, czyli marketing szeptany. Polega on na przemycaniu promocji i zachwalaniu firmy lub produktu z perspektywy zwykłego użytkownika sieci. Treści tego typu można na przykład lokować na Facebooku, forach internetowych czy w sekcji komentarzy na danej witrynie.
SEO marketing, czyli coś więcej niż samo SEO
Ostatnim zagadnieniem, jakie poruszę w tym artykule jest SEO marketing, czyli SEM. Skrót ten w języku angielskim oznacza serach engine marketing. Pojęcie to łączy w sobie opisywane wcześniej działania z zakresu optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek, jak i zjawisko PPC – pay per click. Chodzi o płatne usługi reklamy w wyszukiwarkach internetowych (przykładem jest właśnie Google AdWords). To tak zwane linki sponsorowane, które możemy zobaczyć w górnych pozycjach wyszukiwarki po wpisaniu określonej frazy. Są one oznaczone hasłem „Reklama”.
SEM jest więc szerszym pojęciem – klamrą, która spina działania bezpłatne (SEO) z odpłatnymi (PPC). Jeśli danemu podmiotowi zależy na skutecznym zaistnieniu, promocji i powiększaniu grona odbiorców/klientów, powinien on skorzystać z kompleksowych działań marketingu sieciowego. Z jednej strony należy więc postawić na długofalowe zabiegi związane z pozycjonowaniem, a z drugiej zainwestować środki finansowe w linki sponsorowane.
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, zachęcam do przeczytania pozostałych tekstów na moim blogu. Znajdziesz tam informacje dotyczące świata marketingu sieciowego oraz optymalizacji, pozycjonowania i copywritingu.